Ágytakaró régi pólókból

Az évek során rengeteg ajándék pólót kaptam. Többnyire nagyméretű, bő, szabás nélküli pólókat, melyeken egy felirat vagy minta jelezte, hogy honnan van. Ezeket a pólókat ritkán hordtam, a szekrény sarkában álltak egy nagy kupacban. Kidobni nem volt szívem őket (teljesen jó pólók voltak, meg ajándék is), hordani viszont nem tudtam. Egy hirtelen ötlettől vezérelve kitaláltam, hogy ágytakaróként fogják folytatni az életüket.

Sem a takarókról, sem a varrásról nem tudtam sokat. Kaptam rövid gyorstalpalót a varrógép használatáról, melyet az egyenes varrásra korlátoztam. Böngésztem kicsit az interneten a pólóból takaró témakörben és ezekből alakítottam ki a magam technikáját. Ma már lehet, máshogy kezdenék neki, de jó lett és nagy örömmel használtam utána.

Azzal kezdtem, hogy a kiválasztott pólók mintás oldalát nagyjából kivágtam. A pólók és a hátlap méreteinek mérlegelése után 30*40 cm-es téglalapok mellett döntöttem, 4-4 sor és oszlopba összevarrva. (A pontos, egyforma szabáshoz sablont kerestem, egy 30*40 cm-es képkeret üveglapja tökéletesnek bizonyult ehhez és el tudtam alatta igazgatni az anyagot, hogy a minta jó helyre kerüljön.) Mivel a pamutpólók anyaga vékony és nyúlásra hajlamos, rávasalható bélést vettem: az elnagyoltan kiszabott póló darabokra rávasaltam a pár centi ráhagyással kivágott bélést.

A kivágott, kivasalt, béléssel erősített pólók már elég jó látványt nyújtottak. A padlón elrendeztem őket, hogy a színek kellően változatosak legyenek, illetve legfölül igazán puha pólók legyenek, ha takarózni szeretnék vele, a kezem ott lesz majd. A darabokat először csíkokban összevarrtam, majd a csíkokból kész lett az eleje a takarónak. A varrásráhagyásokat vasalóval lesimítottam, ez meglepően profi külsőt kölcsönzött a varrásoknak.

Itt egy jó darabig állt a projekt, mert nem igazán tudtam, hogy hogyan varrjam a hátlaphoz hozzá. Hátlapnak egy piros IKEA polár takarót használtam, ez volt az eredeti ágytakaróm, 170*130 cm-es, könnyű, puha és nem is drága. Végül minden illesztéstől kb. 1 cm-re mindkét oldalon végigvarrtam a varrások mentén. Nem lett tökéletes, de belefért és működött, bár ez a közel 30-40 cm távolság a levarrások között határesetnek számít. Nem bíztam annyira a varrás tudásomban, hogy nagyon cifrázzam egy-egy blokkon belül, meg az anyagtovábbítás sem működött tökéletesen, a polár anyag nyúlt valamennyire, lett is egy pár fodrozódás, de annyi belefért. (Lehet a varrógép talpnyomásának változtatásával lehetett volna javítani ezen.)

travel quilt

Összességében egy színes, puha, egyedi takaró állt össze, melybe emlékek is beépítésre kerültek. Nagyon szerettem a kollégiumi szobámban, mert nem sok dekorációra volt ott lehetőség, a takaró pedig több szobát is végigjárt velem és szobám díszévé vált.

Anyagok és eszközök:
  • régi pólók (16 db)
  • polár hátlap (130*170 cm)
  • rávasalható vatelin
  • olló, tű, cérna, mérőszalag, varrógép

 

(English version: Old T-shirt quilt)

5 thoughts on “Ágytakaró régi pólókból

Leave a Reply

