Térképes poháralátét

„Szeretnénk valamilyen poháralátétet. Te biztos tudsz valami jót csinálni!” – hangozott a megrendelés, ezzel elég szabad kezet kaptam.

A decoupage technika valamennyire adott volt, de nem szerettem volna a szokásos szalvétából vágjunk ki virágot és ragasszuk fel elvet követni. (Egyébként azt értem, hogy valaki egyszer felfedezte, hogy a szalvéta nagyon jól ragasztható – de miért nem tudnak ebből az anyagból valami jobban használható formátumot gyártani, ha már úgyis kreatív célra árulják?)

Miután elvem, hogy a kézzel készített ajándéknak nem az az elsődleges feladata, hogy kézzel készített legyen, hanem hogy szép és praktikus, valamint a megajándékozott stílusához passzoljon, az alábbiakat vettem fontolóra:

  • anyagválasztás: legyen kellően kemény, tartós;
  • felület: valamennyire vízálló;
  • szín, minta: szép, egyedi és férfiak se fussanak ki miatta a világból.

Ezek alapján parafa korongokat választottam (IKEA, 12 darabos készlet, párszáz forint), melyek a fentieknek megfelelnek és még tompítják is a lerakott pohár zaját. Kreatív boltban találtam olyan decoupage papírt, melyen Budapest 19. századi térképe volt látható. Egy nagyobb ív papír volt, melyre ráhelyeztem és körberajzoltam a parafa korongokat úgy, hogy felismerhető legyen a városrész, vagy lógjon bele felirat (pl. Erzsébetváros). Az ifjú pár is Budapest belvárosához közel lakik, külön jó volt, hogy az ő környékük is egy alátétre került. A korongokat átkentem decoupage ragasztóval, rásimítottam a kivágott papírt, majd még két rétegben átkentem a ragasztóval, főleg azért, hogy vízlepergetőek legyenek (párás poharak stb. miatt). Ez viszonylag gyorsan megvan, nekem kicsit tovább tartott mert régi ragasztóval dolgoztam és sokszor kellett hígítani, az ecsettel a vizet és a ragasztót összedolgozni.

IMG-20160426-WA0000

Szerintem nagyon jól néznek ki magukban is, a vendégek pedig választhatnak, hogy mely városrészre szeretnék helyezni a poharukat.

Egy tartódobozt is szerettem volna készíteni hozzá, melyből könnyen előszedhetők az alátétek. Egy nagyméretű tejfölös doboz alja pont kicsivel nagyobb, mint az alátétek. A doboz felső részét körben levágtam (érdemes valamivel magasabbra hagyni, mert elsőre nem lett egyenes és igazítani már csak lefelé lehet). Egy helyen kb. másfél centi szélesen bevágtam a dobozt, ez elég ahhoz, hogy be lehessen nyúlni kivenni az alátéteket, de nem annyira, hogy a doboz elveszítse az alakját és stabilitását. A dobozt kívülről lefestettem 2-3 rétegben sárga agyaghatású festékkel (leginkább azért ilyennel, mert volt belőle és el akartam használni), majd a térkép széléről levágtam és ráragasztottam annak feliratát: Budapest főváros tájékozási tervrajza.

20151206_131856

Anyagok és eszközök:
  • parafa poháralátét (12 db)
  • térkép mintájú papír
  • decoupage ragasztó
  • olló, ecset

 

(English version: Geographical coasters)

5 thoughts on “Térképes poháralátét

  1. Lara says:

    úristen, ez nagyon jó! imádom a régi térképeket és pont szükség lenne új poháralátétekre, ezt muszáj lesz megcsinálnom! köszi az ötletet 🙂 ♥

    Like

Leave a Reply

