Babatakaró I. – előkészületek

Amikor a nagy méretű ágytakarót varrtam, megfogadtam, legközelebb babatakaróba fogok csak belefogni. A téma most aktuális lett, új taggal bővül a család és én egy takaró varrásával veszem ki a részem az előkészületekből. Mivel ez egy nagyobb lélegzetvételű dolog, részekre bontva fog itt megjelenni. Az első részben a tervezés, anyagválasztás és egyéb előkészületekről lesz szó.

baby-quilt-fabricsTervek:

  • Minta: elsősorban egyszerű blokkok, egy hangsúlyos rátét elemmel.
  • Szín: Bár tudjuk, hogy lány lesz, nem akartam a nagyon rózsaszín irányba elmenni. A sárga kézenfekvő volt, mert a gyerekszoba is az, a fehér és a szürke pedig kellemes, nem tolakódó módon egészíti ki.
  • Anyagok: Pihe-puha takarót szerettem volna, ezért a hátlap és az előlap fehér része egy régi (lyukas) lepedő ép részeiből lett kiszabva. A mintás anyagok (pamutvászon) méteráru és kreatív boltban lettek összeválogatva.
  • Bélésben nem vagyok szakértő, a boltban kapható közül a vékonyabbat kértem, hogy puhább, hajlékonyabb lehessen a takaró.
  • Szegés: A méteráru boltban kaptam ferdepántot is a beszegéshez. Ha hozzám hasonlóan korábban nem hallottál róla, a későbbiekben kitérek rá.
  • Méret: adott volt a kiságy mérete: 70*140 cm. Mivel itt inkább takarózás, mint letakarás lesz a funkció, hosszában kisebbre vettem, 70*110 cm-re. Ha a baba kinövi és még jó állapotban lesz, akkor körben kibővíthetem.

Előkészületek

Az anyagokat beraktam a mosógépbe és egy általános mosást elindítottam. Ez azért szükséges, hogy amelyik akar zsugorodni, deformálódni, az még varrás előtt megtegye. Az anyagokat kivasaltam, hogy szabásnál ne okozzon pontatlanságot.

A tervezett mintához képest minden oldalon 1 cm varrásráhagyással számoltam. Ez lehet kicsit sok, de nem varrok annyira szépen és egyenesen, meg a szabás sem megy tökéletesen. Emiatt szabtam nagyobbra a hátlapot meg a fehér csíkokat, hogy ha kész a mintás rész, akkor egyformára vághassam.

Rátét

A család kabalaállata a süni, ezért azt terveztem rá. Volt digitálisan egy sünis rajzom, azt rajzoltam körbe és vágtam ki papírból. Ezt az anyag hátára tettem, hogy körbe rajzoljam. Vigyázni kell, hogy fordítva tegyük az anyagra, ha azt akarjuk, hogy kivágva ugyanabba az irányba nézzen. Itt kb. fél cm varrásráhagyással számoltam, azt kézzel köré rajzoltam. A sünit kivágtam, a hegyes csúcsokat lecsaptam, a belső csücsköket bemetszettem, hogy visszahajtásnál ne legyen gond.

Mivel sok kis hegyes rész volt a mintában, meg közel akartam varrni a széléhez, inkább a kézi varrás mellett döntöttem. Kézi gépöltéssel haladtam végig, a következő két élt mindig visszahajtva és levasalva. A szemét először gombból akartam, de kisgyereknél ez nem biztos, hogy jó ötlet, ezért hímzőcérnával öltöttem neki.

Az orrához kivágtam egy kör alakú darabot, nagy öltésekkel körbe varrtam, levágott anyag szélekkel megtömtem, majd meghúztam a cérnát és kialakult a közel gömbölyű orr. Alaposan odavarrtam az alaphoz. Masnit is készítettem fehér ruhaakasztóból, szintén alaposan odavarrva.

babay-quilt-hedgehog

Folytatás:
Babatakaró II. – foltvarrás
Babatakaró III. – tűzés és szegés

(English version: Baby quilt I. – preparations)

4 thoughts on “Babatakaró I. – előkészületek

Leave a Reply

