Babatakaró III. – tűzés és szegés

Az ötlet és elhatározás megszületése, az előkészületek és az előlap megvarrása után következett az a rész, amitől legjobban tartottam: a rétegek összetűzése és beszegése.

Minél több helyen van összetűzve, annál tartósabb a takaró, mosáskor a bélés kevésbé mászik el és profibbnak is tűnik a végeredmény. Ugyanakkor minél több helyen varrjuk, annál nagyobb az esély, hogy az anyagok deformálódnak, a rétegek elcsúsznak egymáson, főleg ha nem vagyunk tapasztalt varrónők. Úgyhogy meg kell találni az optimumot.

Én a meglévő varrások mellett varrtam össze a rétegeket, ez egy elég elterjedt és egyszerű módszer, a varrásvonalak vezetőként szolgálnak és viszonylag könnyű tartani az egyenes irányt. A sünis rész bonyolultabb volt, minden tüskénél forgatni kellett az anyagot, hogy a megfelelő irányban tudjak varrni, de mutatós lett. A középső fehér részen volt túl nagy felület egyben, ezért mindkét oldalra egy-egy egyenest varrtam a kockákkal egy vonalban.

baby quilt seams

Miután mindenhol összevarrtam következett a szélek egyenesre vágása. Szabáskor már sejtettem, hogy nem fog minden a helyén maradni, ezért nagyvonalúan szabtam a külső részeket. A lehető legnagyobb téglalap méretére vágtam, ami még mindhárom rétegből kijön. Egy körkés jól tud ilyenkor jönni, nekem nincs ilyenem, egy éles olló is megteszi.

baby quilt trim

Legvégül jött a szegés. Vettem hozzá kész ferdepántot, de egy sima hosszú anyagcsíkból is lehet készíteni, ha az élek le vannak vasalva. Életemben először használtam ilyet (máskor csak a hátlapot hajtottam vissza), nem volt egyszerű, de sokkal profibb külsőt kölcsönöz a kész takarónak és legalább megismerkedtem ezzel a technikával is.

Több leírás és videó is van róla, ahol hozzáértők bemutatják (varrjuk egyik szélét a hátlapra, hajtsuk át az elejére és varrjuk oda is). Az én tapasztalatom az, hogy nem könnyű egyenesen és a megfelelő helyre varrni, különösen ha nem teljesen egyenesek és egyenletesek a szélek. Lassan érdemes varrni, centiről centire, folyamatosan nézni is igazítani, ahol szükséges. Néhány helyen vissza kellett bontanom, ahol a tű nem ment át a pánton és a takarón egyaránt.

baby quilt binding

Végre kész lett (el sem hiszem!), el is vittem a szülőknek akiknek nagyon tetszett, úgyhogy a kis sünilány megszülethet, fázni már nem fog.

Talán érdekes lehet, hogy mennyi időbe telt mindez. Pontosan nehéz megmondani, több részletben csináltam, varrógépet is kellett szerelni közben, stb. De ha hozzám hasonlóan fogsz neki (kevés tapasztalat varrásban, nincs speckó eszközöd), 2-3 napot számolj rá mindenképp. Ez elég sok, most egy időre nem is kívánok varrni mást, de ha majd látom az unokahúgomat a takaró alatt aludni, azt fogom gondolni, megérte.

(English version:Baby quilt III. – quilting and binding)

4 thoughts on “Babatakaró III. – tűzés és szegés

Leave a Reply

